Thursday 3 November 2011

''ngam'' dengan semua orang

''ngam''? berani saya katakan kat sini boleh dikatakan semua yang baca akan tahu apa yang saya maksudkan dengan ''ngam''.haaa... betullah tu, keserasian.
pernah ada masalah nak ''ngam'' dengan semua orang tak? sesetengah orang yeah memang ada, dan ada jugak sesetengah orang yang akan jawab, mudah untuk beliau nak ''ngam''dengan semua orang. hey, are u one of them?
kalau yer, mai kita try kawan tengok.... ecececcece. hehehe :D

kita semua mungkin ada kelebihan dari segi masing2 la kan... hensem, kacak, anggun, cantik, bergaya, menawan, pemurah dan sebagainya. TAPI, kdg2 mengalami masalah untuk nak serasi dengan semua orang termasuklah gadis hebat, lelaki hebat, teman2 baru, individu yang jarang dapat berkomunikasi atau yang jarang dapat habiskan masa bersama.
seronok kalau dapat menambah kenalan2 yang kdgkala dapat memberi kebaikan kepada kedua-dua belah pihak kan.. dulu yang kawan rapat ada 5 orang ja, sekarang dah boleh tambah. dulu kalau boyfriend ada sorang, sekarang dah boleh jadi 2 atau 3? hoiiiiiiii, bukan mcmtu lah. sapa salah anggap mcm tu mmg tanggung tanggungjawab dengan sendiri.

contoh kes adalah daripada orang sedang menaip sekarang ,
biar saya cerita kat sini.......
mcmana saya boleh terasa keserasian yang segera dengan salah seorang rakan rumah saya sendiri. ye lah satu rumah tinggal 7 orang, banyak masa habiskan dalam bilik masing2, jadi nak wujudkan keserasian dengan keseluruhan budak rumah tu kdg2 tidak dapat dilaksanakan dengan sepenuhnya. tapi semenjak dua hari yang lepas saya dapat atau boleh bergerak bersama atau serasi dengan orang yang saya tidak sangka-sangkakan pon. sebabnyaa........

1. KONGSI RUANG YANG SAMA
hanya berdua saja tinggal dekat rumah dua hari yang lepas disebabkan housemate yang lain semua dah cuti awal2 lagi dah. saya sebab baik hati dan memberi perhatian dengan keadaan kawan yang tidak balik, jadi mengambil keputusan untuk sama2 tinggal dekat rumah agam yang indah itu. hahahha. okay bunyi mcm angkat bakul sendiri kan, takpa2 konfiden lebih sikit petang ni. banyak ruang yang kami kongsikan sepanjang berdua-duaan. antaranya adalah ruang peribadi yang sering digunakan la kan. contohnya bilik saya, dapur dan ruang tamu(depan tv). bila dah banyak gunakan ruang2 ni secara bersama-sama automatik dengan segeranya akan bercakap atau salah seorang akan menghasilkan satu topik untuk dijadikan perbualan. and kadang2 topik2 ni hampir kepada kehidupan peribadi kita. kat sinilah keserasian tu dapat dirasakan dengan segera.
dan dua malam juga kami sleepover sama2 dalam bilik saya. holoh2, sweet tak? hihihi

2. SENSE OF HUMOUR
bagi saya sebagai seorang yang bercakap secara bebas,  setiap orang tu wajib kot ada sense of humour ni. kalau x banyak pon sikit pon jadilah. sebabnya bila dengan orang yang baru ja kita nak wujudkan keserasian tu, kita bergurau sikit bagi dia macam tergelak comel, mesti automatik akan ada satu perasaan yang mcm kita sendiri akan terasa selesa dengan dia. tapi kalau berjaya buat dia gelak macam orang hampir hilang waras, GOOD JOB! hahaha. kiranya kdg2 benda ni nak wujudkan keselesaan antara satu sama lain. itu ja..
berpada-pada nak melawak pon, jgn sampai sentuh isu peribadi yang daripada nak wujudkan keserasian terus tercetusnya permusuhan.

3. SAKIT YANG PERNAH SAMA
ini bukan sakit secara fizikal. yang ni merupakan salah satu cara yang lebih berkesan nak wujudkan satu ikatan yang lebih kuat. try kongsi sakit yang pernah rasa dulu, mungkin dia pon alami sakit yang sama. mana tahu kita pernah rasa derita yang sama. tak kisahlah dari segi apa pon, kongsi selagi terasa tidak memakan diri sendiri balik. ini secara automatiknya, akan menimbulkan satu perasaan yang mana kita akan rasa sama2 adalah survivor dari satu keadaan yang pernah buat kita sakit atau derita dulu. kemudian, masing2 akan berkongsi tips atau pengalaman yang mungkin berharga buat diri masing2 kan. contoh paling terdekat, bila sama2 pernah sakit waktu break-up dulu2. ataupun sama2 pernah beratur panjang nak naik bas balik sekolah atau beli makanan dekat kantin. hihi. derita la tu kan. :B boleh ja apa pon sebenarnyaa. :)

4. LUANGKAN MASA DEKAT LUAR BERSAMA
senang cerita ajak keluar makan, karaoke, tengok wayang, atau pergi rumah kawan2 yang lain untuk sembang sama2. hehehe.

ini yang saya dah buat sepanjang dua hari saya bersama-sama dengan teman rumah yang dulu saya pikir mungkin tidak serasi, tapi kini............. terasa boleh untuk tinggal berdua. :) cewah2.
tengoklah saya bersuka-ria dengan beliau.

kami menghabiskan masa yang sepatutnya untuk study, pergi menonton wayang serta karaoke serta memanjakan perut di beberapa kedai makan yang terpilih. bagus perangaiiiiiiiiiii. 
tonton wayang pulak cerita ni : 
takpa2, boleh cakap kami x cool sebab baru tengok. takpa2, cakaplah, 
seronok sangat kan cita nih, lepas ni siapa dah download cakaplah, itewww nak jugakkkkkkkkkkkk.

eh gambar kami tonton latihan tenis pada malam sebelum itu, tidak diterima lagi oleh saya . entah dalam kamera sapa entah malam itu.

cece, dia curi2 snap gambar sayalah. nakal tau awak! hahahaha.
:B

ini dua orang yang dah buntu nak habiskan masa bersama, mengambil keputusan untuk syok sendiri dengan youcam.
*kesian2*

yes malam last kami habiskan masa bersama, duduk dekat rumah, makan aiskrim, brownies dan sata . semuanya beli bungkus.
makan2 sambil tengok cita ni pulak :
sentiasa basah gusi tengok cerita ni


saya tinggalkan kalian dengan gambar saya menggigit cornetto dengan sebegini rupa.
esok beli cornetto yang strawberry atau strawberry + chocolate
fevret dari dulu zaman sekolah sampai sekarang. 

saya gunakan kesempatan ni ucapkan 
SALAM AIDILADHA
till here peeps.
:)

p/s : gementar untuk final semakin terasa disebabkan study belum cukup rajin. :(
doakan kejayaan saya dan rakan-rakan yang lain. 

-pen off-
19:00


No comments:

Post a Comment